onsdag 25. januar 2012

En hyllest til rotgrønnsakene og deres brødre og søstre.

Ja, for er de ikke så utrolig gode, men akk så glemte i hverdagen?
Ved første øyekast kan de kanskje virke kjedelige, traurige, tunge.

Bilde lånt av Bama.

Men de er jo så fulle av smak, næringsstoffer, sunnhet og farger!
Og som om ikke det er nok så er de noe av det billigste du kan kjøpe og de er veldig kalorifattige (for de som tenker på det).

Noen av mine favorittretter inneholder rotgrønnsaker (da har jeg utvidet begrepet ganske kraftig til å inkludere blomkål, brokkoli, hodekål og kepaløk), og nå tenkte jeg å komme med tips til hvordan man kan tilberede mange forskjellige (rot)grønnsaker.
_______________________________
Brokkoli: "er en antioksidantbombe og inneholder mer C-vitamin enn appelsiner". Så trøkk i deg en brokkoli neste gang du er forkjølet!

Hva med ovnsstekt brokkoli med olje og havsalt som tilbehør til din neste biffmiddag? Jeg klarte å omvende en brokkolihater med denne versjonen.

Link til blogginnlegget finner du her.
_______________________________
Blomkål: "Til tross for den bleke, hvite fargen er dette en grønnsak med svært sterke helsebringende plantestoffer, såkalte fytokjemikalier".


Jeg skjønner at mange er oppvokst på ihjelkokte grønnsaker, men hva med en deilig, varmende, kremete blomkålsuppe? Og hva med litt sprøstekte baconbiter til? Høres ikke ille ut det nei...

_______________________________
Grønnsakssuppe med pølsebiter
Her får du "lurt inn" utrolig mange gode grønnsaker i en eneste rett.
Mine favoritter er:
Amandine- eller mandelpoteter.
Kålrot.
Gulrot.
Sellerirot (en seriøst undervurdert grønnsak!)
Purreløk.
Og et par små kjøttpølser, eller hva annet du har liggende.
_______________________________
Ovnsstekte rotgrønnsaker
Kanskje du ikke er så glad i suppe, men vil heller ha myke og saftige ovnsstekte rotgrønnsaker i stedet? Drysset med litt balsamicoeddik, havsalt og grovkvernet pepper?

Link til sprøstekt laks med ovnsstekte rotgrønnsaker og potetmos finner du her.
_______________________________
Brokkoli- og rosenkålgrateng
Ta restene av en brokkoli, noen små rosenkål ut av den halvspiste, frosne pakken nederst i fryseren din, kok opp litt makaroni og hvitsaus også lager du en deilig grateng!

Bilde lånt av Google.
_______________________________
Hodekål - ja, hva kan man finne på med den kjedelig hodekålen da? Fårikål? Ja, selvsagt, men masse annet godt også!

Tilbehør - stuet hodekål.
Kok hvitsaus og kål oppdelt i små biter til kålen er myk. Kan det bli enklere?

Bilde lånt av Matprat.

Også har du min personlige kålfavoritt, nemlig noe veldig uventet:
Vårruller!

Link til oppskrift på hjemmelagde vårruller finner du her!

Da tror jeg at jeg har gjennomgått noen av mine favoritter. Det finnes så utrolig mange varianter av sunne og gode middager med deilige grønnsaker så det blir vanskelig å bare dele noen få digge oppskrifter og tips med dere. Men jeg håper ihvertfall noen ble inspirerte til å lure inn, eller rett og slett nyte grønnsaker til måltidene sine hver dag.

Dere kan også gløtte over min laaange liste over oppskrifter her i margen til venstre og se om dere finner noe annet der.

Ha en fin onsdag!


*Alle sitatene brukt i dette innlegget er hentet fra Bama sine nettsider.

1 kommentar: