lørdag 16. juni 2012

Tacokrydder.

Endelig har jeg fått surret meg til å lage mitt eget hjemmelagde tacokrydder.
Jeg googlet litt rundt for å se hvilke krydder som gikk igjen i oppskriftene, også blandet jeg mitt eget ut i fra hvilke krydder jeg liker og har.

Jeg gikk innom en innvandrerbutikk i sentrum i dag og så på det herlige utvalget. Det er litt skummelt, man får lyst til å kjøpe alt! Men jeg fant da det jeg manglet, som var hvitløkspulver, paprika og cayennepepper. Spisskummen hadde jeg fra før. Spisskummen er det krydderet som gir den særegne "tacosmaken". Hvis du har problemer med å finne det så heter det cumin på engelsk (må ikke forveksles med kummin som er karve! Men spisskummen og spisskarve er det samme. Forvirret nå?).

Her er min oppskrift og blandingsforhold. Man kan lage mange forskjellige versjoner av tacokrydder, men her er altså mitt.


Ingredienser (alt er oppgitt i antall spiseskjeer)
- 2 ss cayennepepper
- 1,5 ss paprikapulver
- 4 ss spisskummen
- 1 ss hvitløkspulver (eller 0,5 med hvitløkspulver og 0,5 med løkpulver)
- 1 ss chilipulver
- 1 ss grovkvernet havsalt
- 0,5 ss hvit pepper

Hvis du liker tacoen litt sterk så er dette en god kryddermiks, hvis du liker det litt mildere så kan du roe ned cayennepepperen.

Slik så kjøkkenbenken min ut mens jeg holdt på. Bakerst fra venstre: salt, chilipulver, hvit pepper, cayennepepper (det samme i det lille glasset og i den gule posen), spisskummen, hvitløkspuler og paprikapulver på boksen ved siden av glasset jeg blandet i.


All done! Men jeg ganget oppskriften med tre for å fylle opp dette glasset.


Og krydderhyllene mine med tacokrydderet nederst til høyre.

I morgen blir det taco til middag!

6 kommentarer:

  1. Hjemmelaget tacokrydder er best! Jeg bruker omtrent samme blanding, men mer chili og ingen cayenne. Og så bruker jeg fersk chili og hvitløk, men det betinger jo at man ikke lagrer krydderet spesielt lenge. :) Spisskummen er forresten et av mine favorittkrydder, tror jeg. Det er så allsidig. :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble skikkelig godt! Jeg kjøpte sånn skikkelig godt paprikapulver og hvitløkspulver, tror det var det som gjorde utslaget.

      Slett
  2. Wow! Litt av et prosjekt daIda. Har hørt om det jeg også, spennende middag i morgen da ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var ikke noe stort prosjekt egentlig, bare morsomt! Arti å lage noe eget liksom :D

      Slett
  3. Dette så veldig bra ut, skal testes ut! I tillegg har jeg chili & limepulver hjemme som kanskje også kan brukes. Hvor mye av dette krydderet og vann bruker du for å mikse det til ca. 400 gram kjøttdeig? Litt over 1 dl vann?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må bare tilsette akkurat hva du vil, lime hørtes kjempegodt ut! Jeg bruker ca 4 flate spiseskjeer og alt fra 0,5-1 dl vann. Det er bare å se an mengden selv.

      Slett