søndag 3. juni 2012

Varmende suppe med futt i.

Denne søndagen tenkte jeg å vise dere en flott suppe å lage nå som det er kaldt og surt ute (i juni, hallo!).
Det er en asiatisk grønnsakssuppe som jeg fant oppskrift på her. Jeg har gjort et par småjusteringer siden jeg manglet noen ingredienser fra den opprinnelige oppskriften.


Den var veldig enkel å lage og selvfølgelig veldig god! Også er den vegetarisk, det er jo flott!

Ingredienser til to store skåler
- 1 stor gulerot, strimlet/julienne
- 1 middels stor squash, strimlet/julienne
- 1 kepaløk, finhakket
- Ca 2 cm ingefærrot, revet
- 1 vårløk, hakket
- Olje til steking
- Rød curry paste, ca 2 teskjeer
- 1 boks kokosmelk, jeg brukte 400 gram
- 4 dl buljong, grønnsak eller kylling
- 2 spiseskjeer soyasaus
- Saften fra 1 lime
- 1 pakke Mr. Lee nudler eller glassnudler
- I tillegg må du gjerne tilsette både sitrongress og koriander, men det hadde ikke jeg.

Start med å strimle gulroten og squashen, helst med et juliennejern, det gjør alt litt enklere.

Sånn ser juliennejernet mitt ut. En snedig liten sak.

Surr gulrot, sqash, løk, (sitrongress) og ingefær i en kasserolle til løken er gylden. Rør deretter inn de to spiseskjeene med rød curry paste og bland godt før du tilsetter buljongen og kokosmelken. La dette koke opp og tilsett nudlene. Kok i ca 4 minutter (alt etter hvilke nudler du bruker, men hvis du bruker glassnudler kan suppa godt koke et par minutter før du tilsetter de siden de kun skal trekke et par minutter.)
Tilsett den hakkede vårløken til slutt slik at den er litt sprø, og smak til suppa med soyasaus, lime, koriander og eventuelt mer curry paste.
Hvis du vil gjøre den mer mettende kan du godt tilsette strimlet kylling.

Nå kan du nyte din nydelige, hjemmelagde asiatiske grønnsakssuppe.

God søndag!

1 kommentar:

  1. Virka snadder denne=) Jeg burde absolutt bli flinkere på supper, men tenker ikke nødvendigvis på det som middag så derfor blir det ikke så mye desverre

    SvarSlett