torsdag 23. august 2012

Urtesalt.

Som forventet kommer det nok et innlegg om krydder, denne gangen hjemmelaget urtesalt. Det er forsåvidt samme prosedyre som de forhenværende innleggene; mos, tørk, knus.

Hvis du skal lage urtesalt så er det så enkelt som å velge ut de ingrediensene du liker best. Jeg surfet litt rundt på nettet for å finne inspirasjon og fant en denne oppskriften som jeg mer eller mindre fulgte. Sluttresultatet ble veldig annerledes enn det oppskriften viste, men fortsatt kjempegodt.


For å lage ca 3-4 dl urtesalt trenger du:
- En hel rød paprika.
- En medium løk (jeg brukte en halv stor).
- 3-5 hvitløksfedd.
- Ruccola (jeg brukte en halv boks).
- En håndfull salvieblader.
- Et par håndfuller sitronmelisse.
- Et par håndfuller gressløk.
- Ca 3 dl salt (bruk gjerne havsalt).

Tørkes i ovnen på ca 50-55 grader med døra litt på gløtt. I mitt tilfelle tok det ca 4-5 timer.

Mos alt utenom saltet i en food processor.


Når alt er godt blandet tilsetter du saltet.

Spre blandingen utover et godt rengjort stekebrett (Obs! Bruk ikke olje til å smøre stekebrettet, da vil oljen være med over i det ferdige kryddersaltet og gjør at blandingen får dårlig holdbarhet og harskner). Jeg så at blandingen hadde veldig mye væske så jeg brukte ikke bakepapir. Det setter seg ikke fast etter hvert som blandingen tørker så lenge du rører om et par ganger under prosessen.

Det var veldig mye væske i løk og paprika, gitt! Men ikke bli fristet til å tømme det ut for å korte ned på tørketiden, tenk på all den gode smaken som er i den!

Da har det gått noen timer og saltet er helt tørt. Hvis du er usikker på om det er tørt nok så skader det ikke at det står i litt til så lenge temperaturen ikke forandres.

Jeg brukte kvernsalt denne gangen og det gir veldig store saltbiter.

Derfor knuste jeg saltet i en morter for å gjøre det litt mer finmalt.


Smak deg frem og vurder selv om du vil tilsette andre krydder til blandingen. Jeg tilsatte noen spiseskjeer med sellerisalt, det gjorde virkelig susen! Det kan også være lurt å vente en dag eller to før du tilsetter andre krydder slik at de opprinnelige smakene får satt seg.

Oppbevar på en lufttett boks og nytes på hjemmelagde båtpoteter, kjøtt, fisk, kylling, supper. You name it!

Ha en fin torsdag, alle sammen!

1 kommentar:

  1. Skal si du prøver ut mye spennende for tida! Skal du på jobb i morgen btw?=)

    SvarSlett