lørdag 22. juni 2013

Kna- og kjevlefri pizzadeig.

Er du glad i hjemmelaget pizza, men orker ikke alt styret med pizzadeig? Good news!

Her er en enkel oppskrift på både kna- og kjevlefri pizzadeig, nok til en langpanne:

Finn frem en stor bolle og hell oppi ca 8 dl mel. Tilsett noen spiseskjeer olje, en pakke tørrgjær og en dæsj salt. Rør godt mens du sper på med varmt vann (litt varmere enn lunkent, ca 40 grader) og rør jevnlig slik at det ikke blir klumper. Ha oppi nok vann til at deigen blir klissete, men ikke rennende (kanskje 4 dl?). Hvis det blir for mye væske, tilsetter du mer mel eller omvendt.


Dekk med plastikk og sett til heving på et varmt sted i ca 30 min til den blir seende cirka sånn ut.


Ha litt olje eller bakepapir i ei langpanne og smør deigen utover med en slikkepott eller ha litt olje på hendene og bruk de. Jeg brukte hendene, ser du fingermerkene?
Du trenger ikke å være så utrolig nøye på det...


Den kan godt stå og etterheve mens du lager fyllet. Sleng på det du foretrekker av fyll og sett den midt i ovnen på ca 215 grader i ca 20-25 min (se det an på osten).

Min fikk fyll av kjøttdeig med tomatsaus med løk og tomatskiver på toppen. Og et realt dryss oregano.

Ta da! Fiks ferdig hjemmelaget pizza uten bruk av kjøkkenmaskin, armstyrke eller kjevle.

Lag deg pizza i dag, da vel!


1 kommentar:

  1. Lagret! Steika lenge siden det var hjemmelaga pizza her nå ja.. Lager vel pizzasausen selv og du?;) Klarer aldri å bestemme meg for hvilken som er best jeg

    SvarSlett