onsdag 31. juli 2013

Kyllingsatay med peanøttsaus.

Jeg tror dette er yndlingsretten min når det kommer til asiatisk mat. Etter flere forsøk på å lage en god peanøttsaus ser det endelig ut som jeg har funnet den perfekte oppskriften! Tidligere har jeg prøvd med hele peanøtter som jeg knuste (det ble ok, men veldig tungvindt), så jeg bare ga opp og spise Santa Maria sin (som forresten er veldig god!). Men det er liksom noe med å lage sin egen saus fra bunnen av og ikke bare åpne et glass og varme det i microen...

Oppskrift på peanøttsausen fant jeg på bloggen shesimmers.com, og kyllingmarinaden fant jeg hos Enestående Mat.


Jeg oversetter oppskriften på sausen her siden den står i cups og ounces originalt.

Peanøttsaus, ingredienser (obs: denne oppskriften gir ca 8-9 dl saus!)
- 1 boks kokosmelk (400 gram)
- 0,5 dl rød karripasta
- 1,8 dl peanøttsmør (jeg brukte en blanding av "vanlig" crunchy og det merket som er økologisk. Det som er økologisk er aller best siden det ikke er tilsatt sukker og har en nydelig peanøttolje flytende på toppen.)
- 0,5 ss salt (eller smak til med soyasaus)
- 1,5 dl sukker (gjør det!)
- 2 ss klar/hvit eddik
- 1,2 dl vann

Hiv alt i en kasserolle og rør godt, gjerne med en visp. Småkok i ca 3 minutter. La den avkjøle seg til litt over romtemperatur før du spiser den, da har den perfekt konsistens.
Denne sausen kan du fint fryse, noe jeg måtte gjøre siden jeg ikke har sjans til å spise en liter peanøttsaus på en ettermiddag... Eller?

Marinade til kyllingen:
- 1 ss karripulver
- 1 ss paprikapulver
- 1 ss sesamolje (eller hvilken olje du foretrekker)
- 2 ss ketjap manis (en søt og tyktflytende soyasaus)

Bland alt godt sammen med strimlet/skivet kylling og tre de på grillspyd. Jeg stekte mine i ovnen på 225 grader i ca 10 minutter.

Nyt kyllingen med sausen helt alene, med ris eller med en enkel salat.

God middag!

2 kommentarer:

  1. Åpner vel restaurant snart nå vel?=) Har ikke smakt peanøttsaus før faktisk tror jeg. Skal i helga da Ida? Er daff her ennå, men får se om det blir en tur ut etter hvert. Håper matfestivalen var bra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, er et stykke unna åpning av restaurant ja :P Du må smake peanøttsaus, det er fantastisk!
      Matfestivalen er verdt turen! Bare husk å ikke bli overvelmet av alt folket...

      Slett