mandag 19. august 2013

Oppdatering: Sommerpleddet er ferdig!

Hurra! Mitt sommerlige, fargerike, heklede pledd er endelig ferdig!


Det tok ca 3 måneder, men det er egentlig ganske kjapt har jeg hørt. Jeg måtte bare bli ferdig selv om jeg begynte å bli lei, hvis ikke hadde det nok blitt liggende en stund.

Tror nok ikke jeg lager et sånn pledd igjen (i hvert fall ikke med det første). Det ingen fortalte meg, er at det holder ikke bare å hekle sammen firkantene, man må også feste alle løse tråder! Vet du hvor mange tråder jeg måtte feste, eller? 1204 stykk!!
Beklager mørke bilder.


Jeg heklet det i størrelsen 10 x 15 ruter noe som er perfekt for en voksen person som vil ligge på sofaen uten at det blir for kort. Hvis det ga mening...?



Jeg hadde ikke lyst til å ta fokuset vekk fra det fine mønstret så jeg lagde bare en helt enkel ramme. Tenkte meg egentlig ferdig med kun en runde med fastmasker, men så fort at det ble finere med to runder.
Her ser dere bare en runde på venstre side, mens det ble litt mer "rammete" på høyre side med runde to.


 Jeg brukte bomullsgarn, hvis noen lurte.


Rammen hjalp veldig på å jevne ut sidene og hele pleddet ble mer helhetlig.

Hvis noen andre vil lage så fant jeg bilder og oppskrift på denne bloggen.

Her ser dere hvordan jeg startet med haugevis av sirkler før de ble heklet sammen til firkanter. Jeg endte opp på 150 rundinger i stedet for 120 som jeg i utgangspunktet tenkte.

Ha en fin mandag!

2 kommentarer:

  1. Steike så fint og herlig Ida! Ser pusa har lyst på det og ;) Håper du ikke bare sitter å tenker på hvor mye arbeid det var når du bruker det nå da, hehe

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Mala! Neida, nyter det så godt jeg kan! :D

      Slett